<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d7832147\x26blogName\x3dAn+ordinary+life+of+...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://bayerm.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://bayerm.blogspot.com/\x26vt\x3d-8533331464891771839', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Apprentice

Tul ke aku eja tu ekk.. :)

Semalam terlayan rancangan si DT nie.. Menarik jugak diaorg buat mural utk ads Sony PS2 utk GT4..

Yg best smlm dpt gak la kutip sedikit ilmu.. Antara yg aku rasa pengajaran dr siri ni smlm..

1) Kena tau sasaran audien dan objektif esp dlm marketing.. W'pun kita buat gempak mana or lawa mana or berseni mana tapi kalau tak mencapai matlamat nie tak ke mana..

2) Jangan over confident.. (Cam PM group yg kalah tu and MAWI.. hehe)

3) Jgn cepat down or putus asa.. (Cam group yg lagi satu, walaupun DT tak benti tgk kerja diaorg tapi diaorg anggap tu sbg cabaran dan bengkit membuktikan kewibawaan mrk).

4) Minta pendapat audien. Aku rasa antara faktor kemenangan group yg satu lagi ialah diaorg tanya target audien diaorg pendapat or apa yg diaorg boleh gambarkan tentang GT4 nie.. That's why keluar konsep duit dari langit dan tagline mereka.

Ok stop bab eperentis nie.. hehe

Yg no 1 tu aku rasa banyak kita bleh apply dlm kehidupan harian.. Cthnya dlm kerja kita seharian.. Dlm kita membangunkan sistem atau website atau apa2 lah.. kadang2 kita hanya menumpukan aspek2 teknikal atau kepuasan kita sendri.. Walau camne canggihnya sistem itu or lawanya website itu or hebatnya teknologi yg digunakan, yg paling penting dlm business ialah is that what our client want? or is that makes our target audience happy? kalau tidak dari segi business atau marketingnya kita GAGAL...

Begitu juga dlm senario perfileman di negara sekarang nie. Walaupun kita kutuk2 filem2 dari bbrp pengarah tempatan yang ntah apa2 bagi kita, tapi aku rasa sebenarnya diaorg dah berjaya dari segi pemasaran dan business. Mungkin tidak jika kita nilai dari sudut artistik ataupun seni filem. Kerana apa? kerana diaorg berjaya memuaskan hati target audiennya. Cthnya diaorg buat filem2 cinta remaja ntah apa2 or lawak komedi yang slapstic melampau or seram yang tak seram mana bagi kita. Tapi at last boleh jual jugak di panggung. Kenapa? kerana diaorg ada target audiennya tersendiri dan diaorg fulfill apa yg target audience diaorg nak. Cthnya selitkan artis2 AF/lawa2 or letak je si Yusri and Erra. Ataupun gunakan populariti Senario dan Apek. Boom.. filem mereka berjaya mencatat keuntungan...

So that is a reality man.. So next time, walaupun macamana pun alasannya, kita tidak boleh menolak atau langsung tidak mengambil kira faktor ini dalam setiap keputusan kita.. Chow!..
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

Blogger EnCikLi said on 9:24 AM

eh...sejak bila lu layan apprentice ni beb..

gua malam tadi tgk lambat sikit...layan mizwan la tgk cite tak hapa2...kui    



» Post a Comment