<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://draft.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d7832147\x26blogName\x3dAn+ordinary+life+of+...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://bayerm.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://bayerm.blogspot.com/\x26vt\x3d-8533331464891771839', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Demokrasi dan keputusan...

Kadang2 apa yang kita mahukan tidak mendapat sokongan majoriti, Dalam demokrasi kita kena akur dengan kuasa majoriti. Lebih2 lagi bila kita yang masih mentah/junior dah tidak ada kuasa dalam membuat keputusan. Apa yang kita boleh berikan ialah pandangan dan cadangan2 sahaja..

Kadang2 memang sukar hendak mengikis tanggapan2 atau pegangan2 yang dah sebati dengan dengan diri kita. Tapi yang aku tak suka ialah sikap kita yang mudah melabel kepada sesuatu yang kita belum2 benar mengetahuinya... Janganlah mudah menjatuhkan hukum atau memberikan tohmahan jika kita belum benar2 faham akan perkara tersebut.

Kita juga mudah memikirkan ke arah negatif tanpa melihat kepada kesan positif secara keseluruhan ataupun tersirat. Kita juga selalu mengamalkan sikap 'Play safe' dalam membuat keputusan.

Walau bagaimanapun, berdasarkan alasan2 logika yang lain, keputusan tersebut dapat di terima, namun bagi aku sikap melabel itu yang tidak aku persetujui.. Pandangan aku, apa la salahnya kita duduk berbincang dan mengambil keputusan yang memberikan manfaat kepada semua pihak. Tidak di nafikan, pihak yang satu lagi juga melakukan kesilapan. Mungkin kadangkala, kita terlalu mengambil mudah ataupun kita selalunya mengamalkan ASSUME.. Kita mudah membuat anggapan tanpa menggunakan saluran dan kaedah yang betul.

Bak kata ex boss aku dulu, Zakri, ASSUME ialah ASS U and ME, hasilnya belakulah salah faham dan tuduh menuduh diantara dua pihak yang terlibat.. Bila kita tidak mendapat apa yang kita hajati, kita mudah menuding jari dan menyalahkan orang lain tanpa kita fikir kembali atau merenungi di manakah kesilapan yang kita lakukan sehingga membawa kepada penolakan ini...

Firman Allah SWT: “Wahai orang-orang yang beriman, apabila datang seorang fasiq kepada kamu membawa berita, periksalah ia terlebih dahulu. Agar nanti jangan kamu menghukum sesuatu kaum dalam keadaan jahil (terhadap apa yang benar), lantas kamu kemudiannya menyesal atas apa yang telah kamu lakukan” (Surah Al-Hujurat 49 : 6)

Firman-Nya lagi: “Dan janganlah kamu berpendirian di dalam sesuatu perkara yang kamu tidak ada pengetahuan mengenainya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati itu akan dipersoalkan (di akhirat).” (Surah Al-Isra' 18 : 36)
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

Blogger EnCikLi said on 11:15 AM

bro...apa motif lu bro    



Blogger salman ® said on 11:36 AM

lemmm...ehehe    



» Post a Comment