<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d7832147\x26blogName\x3dAn+ordinary+life+of+...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://bayerm.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://bayerm.blogspot.com/\x26vt\x3d-8533331464891771839', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Halal atau Haram: Amat menyedihkan

Kecoh berita pasal penemuan kilang sosej yang menggunakan usus khinzir dalam pemprosesannya. Yang lebih menyedihkan produk ini menggunakan tanda logo halal JAKIM.. Means ramai antara kita (muslim) yg membeli dan memakannya..

Menurut TV3, kilang ini membekalkan produk ini ke pasaraya2 utama lembah klang dan juga hotel2 terkemuka.. Silap2 kita pernah memakannya.. Sib baik la aku jenis kurang skit layan sosej. Cuma bebaru ni je layan kat 1901 ngan rosli dan zakri.. (smlm 1901 claims sosej yg mrk gunakan bebas dari unsur2 haram)..

Setelah direnung2.. memang menyedihkan. Kita yang menggelarkan negara kita negara islam masih lagi gagal mengawal dan menguatkuasakan satu langkah yg kemas dan tersusun dalam menangani masalah HALAL ini. Wajarkah JAKIM dipersalahkan.. bagi aku tidak jugak.. Bukan salah mereka, mereka cuma mengeluarkan logo HALAL apabila menerima permohonan.

Masalah sekarang ialah pemalsuan logo halal ataupun penggunaan logo halal yang telah tamat tempoh dengan JAKIM. Yang menjadi mangsa ialah pengguna2 islam di negara kita.. Walhal pemakanan ini amatlah mempengaruhi pembangunan fizikal dan rohani kita.

Sampai bila kita harus di tipu? Inilah akibatnya jika ekonomi kita di kuasai oleh mereka2 yang tidak beragama islam. Kalau dia tipu pun sapa tau kan? Sejauh mana sangat la JAKIM boleh buat pemeriksaan dan pemantauan. So apa cara terbaik kita?

Bagi aku senang jer.. Kita org2 islam haruslah menguasai ekonomi terutama dalam penerbitan dan pemprosesan makanan nie.. Tidak di nafikan dah banyak produk yg org kita dah berjaya keluarkan tapi cubalah pulak terokai bahagian2 yang masih kurang dan luaskan pemasaran kita at least di peringkat nasional. Dan bagi kita org muslim, senang jer.. Cubalah perlahan2 beralih dengan membeli produk2 keluaran mrk2 yg seagama dengan kita. Kalau rasa ada was2 jangan beli.. Insya allah kita sama2 menjaga kesucian makanan yang kita makan ini..

Malaysia BOLEH...

Buat pihak2 berkuasa, harap dapat seragamkan perlaksanaan dan penguatkuasaan berkenaan HALAL atau HARAM ini, wajibkan la semua produk atau restoran spy melalui tapisan HALAL ini.. Kasihanilah rakyat yg berada di dalam kekaburan dan kesamaran nie..

Chow!..
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

Blogger Sharulnizam Mohamed Yusof said on 10:24 AM

antara penyelesaian yang aku rasakan patut dilaksanaka..

umat islam (yg berkualiti) sendiri kena "monopoli" perniagaan2 yg melibatkan pemakananan nih.. atau apa pun yg berkiatan dengan orang awam..

ni, asyik2 jadik "ali baba".. fedup tul aku!    



Blogger bayam said on 11:26 AM

yup.. itu la yg aku harapkan.. takyah monopoli pun takpe.. at least ada alternatif utk kita.. Tapi kena la buat at least di peringkat nasional.. Cuba tukar dari kecil-kecilan ke besar-besaran plak..

Sebnarnya mmg banyak produk2 makanan kita.. cuma yg banyak nya IKS jer.. terhad kepada kawasan tertentu sahaja...    



» Post a Comment