<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d7832147\x26blogName\x3dAn+ordinary+life+of+...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://bayerm.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://bayerm.blogspot.com/\x26vt\x3d-8533331464891771839', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

PGL..

Hari ahad lepas aku layan PGL... Sebuah filem termahal dalam sejarah Malaysia setakat ini. Promosinya juga adalah yang tersohor bagi sebuah filem melayu.

Bagi aku filem ini dibuat dengan cukup teliti dari segi pemilihan pelakon, prop dan skor muzik. Walaupun tak terbaik tetapi at least mereka telah cuba memberikan yang terbaik. Sinematografi dia pun sangat cantik. Percubaan bermain dengan kamera juga bagus walaupun di lihat cuba meniru spt filem Hollywood dan Hong Kong. Keberanian dan kesungguhan menerbitkan filem ini haruslah dipuji. Walaupun ada beberapa kecacatan di sana- sini tapi bagi aku still boleh di maafkan

Jalan cerita dia slow skit. Biasalah filem ini cuba diangkat sebagai sebuah filem epik. Terdapat beberapa babak dan adengan yang aku tak berapa suka dan aku rasa tak berapa perlu untuk filem ini. Dari segi pertarungan, aku rasa filem ni perlu buat yang lebih baik lagi. Semuanya digambarkan dengan terlalu ringkas. Cthnya waktu kerajaan Demak menyerang kampung2 di Majapahit. Dan pertarungan Hang Tuah dan Adi Putra pula seperti anda menonton filem Hero dan Crouncing Tiger...

Tapi aku suka bagaimana babak bagaimana cendiakawan melaka merungkaikan permintaan puteri gunung ledang dan bagaimana PGL yang muncul kemudiannya menerangkan setiap maksud dalam permintaannya. Juga bagaimana ditekankan bahawa permintaan itu adalah satu simbol penolakannya. Amat menarik bagi aku..

Untuk keseluruhan filem ini aku rasa memang OK. Walaupun ada beberapa plot yang lemah. (hehehe) Pelakon2 dia pun memberikan persembahan yang baik bagi setiap watak. Sayang sekali watak Tun Teja tidak begitu dikembangkan.. Untuk pelakon2 pembantu pula memang PGL semuanya hebat2 belaka.

So sapa2 yang belum tgk lagi sila la ke pawagam.. hehehe Jangan la nak tunggu hari raya 5 tahun akan datang utk trengok PGL kat tv.. :)
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

Blogger Suhaimi said on 5:04 PM

tak payah tunggu hari raya 5 tahun lagi... next month confirm..cd pgl dah ada di pasaran pasar malam    



Blogger bayam said on 5:08 PM

la ada lagi org tgk vcd...

geng mana nie..? org skang tgk DVD yg ada DTS je tau.. kui!    



Blogger Suhaimi said on 5:09 PM

hehehe jgn tak tau.. aku baru jer beli software - vcd to dvd converter.... rm3 ajer    



Blogger isman said on 5:22 PM

ketahuilah akan kamu wahai suhaimi, jika anda convert movie dari vcd menjadi dvd hasilnya amatlah tidak memuaskan karena DVD guna format MPEG4 whereas VCD guna MPEG jek. Since MPEG dh kna compress, adalah lost of quality so biler jd mpeg4 so mutunya hanya sama or kurang drpd quality yg anda dpt dr vcd itu.    



Blogger Suhaimi said on 5:26 PM

lerr convert laa ker mpeg4 dulu then baru laa convert ker dvd...    



Blogger isman said on 5:34 PM

napa lah awak ni lemb sgt? kalu dah dari format telah dicompress, mana lah bulih nk di'revert' jadik format asal. to get the best of MPEG4, u'll need the original source, video+audio ... pstu multiplex both of'em jadik single source file then baru compress into MPEG4.    



Blogger Suhaimi said on 5:37 PM

weii ada laa converter software ke mpeg4... apa pun quality mmg laa kurang skit... even peter jackson pun tak leh nak hasilkan gambar berquality kalu buat convert2 nie... janji leh tgk n faham jalan citer ok laa...    



Blogger isman said on 5:43 PM

ok baik .... (sambil berkata dalam hati) baik tgk jek vcd tuh dr penat2 convert sana sini jd dvd, dvd player kan bleh play vcd ... apalah justifikasi dia convert from vcd to dvd ????    



Blogger Suhaimi said on 5:45 PM

sekarang kan org layan dvd... kualiti skit tak per laa.. janji dvd... kui..    



Blogger isman said on 5:48 PM

ada ke dvd player yg nk melayan tuh??? cek balik hadiah kawin tu tgk ada tk yg lum bukak ... kueng3x    



Blogger bayam said on 6:29 PM

ishhh asal boleh je ko nie mie...    



Blogger salman ® said on 1:20 PM

th?(tiru akak). sampai 11 comment. ingat cerita apa. citer dvd rupanya. apa sgtla dvd tu. layan CD Kump. Al Ilham je..Aaa Baa Taa Saa Jaa Haa Khooo..    



Blogger isman said on 1:29 PM

akak jugakkkkkkkkk .....    



» Post a Comment