<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d7832147\x26blogName\x3dAn+ordinary+life+of+...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://bayerm.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://bayerm.blogspot.com/\x26vt\x3d-8533331464891771839', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Terawih oh terawih...

Bape org antara korang yg tak miss terawih lagi. Kalau ada tahniah la aku ucapkan.. Aku pun dah banyak kali miss terawih taun nie..

Cakap pasal terawih ni ada beberapa isu yang aku saja nak cerita.

1. Need for speed.

Ada surau2 dan masjid2 buat terawih punya la laju.. kadang2 tu macam tak masuk akal je kelajuan dia. so aku tak bersetuju betul dengan cara camnie.. Kita sebagai makmum memang la suka. Ye dak.. kejab je dah bleh balik umah tapi bagi aku kualiti ibadat tu penting.. Apa salahnya buat dengan perlahan dan teratur.. lagi bagus kan? Lagi satu sian jugak kepada warga2 tua yang kurang sihat tu. Termengah2 diaorang nak absorb kelajuan imam.

2. Al Hafiz

Kebanyakan surau2 dan masjid sekarang nie macam dah trend dah diaorg outsource imam yang hafiz al quran. So selalunya satu malam satu juzuk diaorg buat. Nie salah satu usaha yang baik juga aku tengok. Walaupun kebanyakan nya mengupah imam2 dari sekolah2 tahfiz. Cuma kadang2 tu benda nie akan membuatkan kurangnya makmum sembahyang di situ pasal lambat abis.. Yang ni aku no komen...

3. Budak2 dan bermain

Yang ni aku tertarik gak ngan posting man di blognya. Aku memang hangin je kalau ada bapak2 (selalunya) yg bawak anak2 pegi mesjid/surau tapi end up memekak dan bermain sehingga menganggu ketenteraman orang lain. Memang la niat dia murni kononnya nak mengasuh anaknya supaya rajin ke surau/mesjid. Tapi jangan la langsung lepas tangan dan tak amik kisah apa yg anak anda buat. Yang lagi aku hangin nya, ada yg wat dek je tgk anak dia main kejar2.. yg ni lagi la songol.. So every parent bertanggung jawab memastikan tingkah laku anak2 yang mereka bawa ke surau/mesjid. Jangan sampai menganggu hak dan ketenteraman org lain...


Tu je la bab terawih nie...

Chaloo..

p/s: hari ni sampai selasa aku berbuka di luar.. 3 buffet 2 ala carte.. ishh nafsu nya.. hehe
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

Blogger Suhaimi said on 10:37 AM

eh meriah tu..ada bebudak mememkak kat surau.. hehhe.. aku masa bebudak dulu.. kitaorg memekak... time dah tahiyat akhir... semua terus duduk bersimpuh tahiyat akhir.. so tok siak tak leh trace sapa yg memekak... hehheehe... duh laa bebudak sekarang.. tak de strategi...    



» Post a Comment