<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d7832147\x26blogName\x3dAn+ordinary+life+of+...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://bayerm.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://bayerm.blogspot.com/\x26vt\x3d-8533331464891771839', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Tsunami, Mangsa & Mentaliti Masyarakat Kita

Kita semua dah sedia maklum dengan bencana tsunami baru-baru ini dan ramai rakyat kita terutama yang berada di utara semenanjung terlibat. Maka ramailah rakyat kita yang prihatin menyumbangkan pelbagai derma kepada mangsa-mangsa ini. Salah satu daripada derma-derma itu ialah pakaian dan barangan.

Kita telah dikejutkan oleh berita yang didedahkan oleh para sukarelawan bahawa rakyat Malaysia menderma sampah. Ada yang menderma pakaian yang sungguh daif (cth seluar dalam terpakai) dan ada yang menderma barangan yang tidak relevan (cth beri medal dan piala). Mereka seolah2 mengambil kesempatan untuk mengosongkan almari mereka dengan melongokkan semua pakaian yang tidak mereka gunakan kepada mangsa tsunami.

Baru-baru ini kawan aku meninjau sendiri ke penempatan mangsa tsunami di Pulau Pinang. Dia memberitahu bahawa mereka sudah mempunyai bekalan pakaian yang mencukupi malah lebih dari apa yang diperlukan (syabas rakyat malaysia yg prihatin). Kemudian dia bertanya kepada mangsa2 apakah barangan yg masih belum ada atau mencukupi? Jawapan mereka ialah kain sembahyang, kain pelikat dan sejadah.. Hmm amatlah menyedihkan dalam beribu2 pakaian dan barangan yg didermakan oleh rakyat Malaysia, tidak ada yg memberikan sejadah, kain sembahyang atau kain pelekat kepada mereka.

OK tamat bab penderma.. Kemudian apa yang lagi menyedihkan dan membengangkan sahabat aku ini ialah mengenai satu perkara ini. Melalui pemerhatiannya, kebanyakan (di ulangi kebanyakan bukannya semua) mangsa-mangsa ini mengamalkan konsep pakai buang. Mereka tidak membasuh baju2 yg mereka pakai hasil pemberian orang ini sebaliknya bila dah kotor mereka buang begitu sahaja. Lantas sahabat aku ni menegur la salah seorang dari mangsa itu, dengan bertanya mengapa tidak di basuh pakaian2 kotor itu?. Dengan selamba je mangsa ni memberi alasan bahawa mereka mempunyai bekalan pakaian yg banyak jadi apa salahnya mereka berbuat begitu... Cehh punya la marah membe aku dan dia terus mentarbiah mangsa tu dgn berkata bahawa org dah susah payah menderma.. Walaupun dah terlalu banyak, tapi at least hargailah pemberian orang tu.. Basuh dan simpan la supaya boleh digunakan di masa-masa hadapan.. Ni lek je buat cam pampers..

So inilah antara mentaliti dan sikap rakyat kita yang mewah dan jarang menghadapi saat2 kesusahan.. Yang menderma pun satu hal dengan bagi kat orang spender buruk.. Yang paling hangin nya orang yg dibantu pun mengamalkan sikap yang membazir dan seperti tidak berterima kasih dan menghargai pemberian dan pengorbanan orang lain...

Ishhh macam2 ada...

Back to work...
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

Blogger salman ® said on 8:35 AM

td dengar kat era.fm. kerajaan stop kejap bg duit kat mangsa sbb tiba² jumlah mangsa yg terima naik mendadak. sial giler org keliling ni. mentang² dpt duit rm500 sorang..dan dan acting mangsa tsunami.

mentaliti org kita. mcmmana nak ubah tu?    



Blogger bayam said on 9:31 AM

biasa la tu.. menangguk di air keruh..    



Blogger Sharulnizam Mohamed Yusof said on 12:19 AM

mmg mengong la dorang nih...
ikut dan jek nak ngap bantuan...
bebetul kena kang, nyesal tak sudah..
yang hangin lagi tuh, ada pulak mat pet rempit gi umah yg kena tsunami geledah harta.. huuu!

yang aku paling bosan...
semenjak hari tsunami.. isu derma ni tak habis2..
mmg la bagus, rakyat membantu, bagi sumbangan..

yang aku tension..
yg bagi derma2 nih.. siap buat cek besar kertas mahjong.. tunjuk kat tv.. takpun ramai2 bersuka ria tunjuk duit RM 50 masuk lam tabung.. hek eleh!

Kan dah lari konsep "derma" tu...    



» Post a Comment